Vi har kommet til et veivalg i rallysporten, der vi nå er presset til å ta noen beslutninger som kommer til å få store konsekvenser for norsk rallysport. Dette kan bli til det værre, og dette kan bli til det bedre.
NRK er ikke fornøyd med Rally NM som produkt.
De mener det er for mange klasser, og for lite konkurranse innad i klassene.
Tar mann Rally Sørland som eksempel, så er dette ikke så veldig vanskelig å forstå:
NM R5: Frank Tore Larsen var helt suveren, og har ingen reell konkurranse.
NM N3 (4wd grp N): Anders Grøndal var helt suveren.
NM 2WD: Steve Røkland var helt suveren
NM Nasjonal 2WD: Eneste virkelige duell (Vidar Nordbø, og Søren Snartemo.)
NM Nasjonal 4wd: Marius Dahl var helt suveren.
Grunnen til at sport er spennende på TV er konkurranseelementet. Ikke noe konkurranseelement, ikke noe spenning.
Så er spørsmålet, finnes det noen grobunn for spennende konkurranse i norsk rally som gjør at NRK synes dette er verdt å vise på TV? Har vi nok gode førere til å lage ETT spennende mesterskap?
Vel, jeg mener det.
Navn på lista (hvis det er noen som føler seg glemt er det ikke meningen):
Anders Grøndal, Petter Kristiansen, Steve Røkland, Marius Aasen, Frank Tore Larsen, Marius Dahl, Søren Snartemo, Ole Christian Veiby, Sindre Furuseth, Ole Morten Korsmo, Anders Kjær, Peder Økseter, Sveinung Bieltvedt, Thor Gunnar Hagen, Ole Gunnar Skogli, Trond Svenkerud, Miriam Aasli, Jan Kåre Wilsberg, Eivind Brynhildsen - for å nevne noen.
Problemet, som også NRK påpeker, er at det ikke er én felles klasse der disse konkurrerer om tittelen om å bli Norgesmester, men at det er fem titler der alle får statusen sin vannet ut pga dette.
Nå er det ikke slik at TV og NRK må bestemme hvordan en fordeling av NM-medaljene skal se ut, men de MÅ bestemme hva som kommer på TV og ikke. Det vil si at en debatt om en eventuell ny hovedklasse i Rally NM dreier seg mye om vi vil ha Rally NM på TV eller ikke.
Hvis vi vil det, så er det noen ting som må ligge til grunn:
1) En kostnadsramme som gjør at flest mulig potensielle førere har råd til å satse fullt på NM.
2) En klasse som åpner for mest mulig sponsorpenger inn fra sporten, blant annet med tanke på bilimportører, bilforhandlere, og underleverandører.
Tar man disse to faktorene til grunn, og ser hva slags klasser som allerede eksisterer, så kan man finne ut hvor man kan legge den økonomiske terskelen. Det gjør man slik:
Man tar de nevnte førerne og ser på hvor mange som har råd til å drifte en bil både økonomisk og teknisk i en gjeldende klasse:
R5: 4-5
N3: 5-8 (men denne klassen fases ut internasjonalt)
R2/Nasj: Alle
Det vil si at hvis man legger nivået der R2/nasj befinner seg i dag, så har altså alle disse nevnte førerne mulighet til å drifte en slik bil, for å satse fullt på NM.
Men finnes det flaskehalser?
Ja!
Internasjonal homologering betyr at det kun er utvalgte bilmerker som har en R2-utgave man har lov til å bruke.
Dette begrenser penger inn i sporten ved at potensielle importører, forhandlere og underleverandører ikke får blitt med, selv om de vil.
Ta et reelt eksempel:
Anders Grøndal kjører i dag Subaru. Han jobber i Bilbutikken AS som forhandler Subaru, Citroën og Land Rover.
Ingen av disse merkene har homologert nye R2-biler.
Dvs at hvis Anders Grøndal skulle kjørt i en slik klasse, og beholdt spons fra et bilmerke, så måtte han da kjørt en eldre Citroën.
Her kommer nasjonal homologering inn.
Med R2 som "benchmark" kan man åpne for nasjonal homologering av alle nye biler. Det vil si at Grøndal kunne bygget seg enten en Citroën eller en Subaru til denne klassen.
Et annet eksempel er Ole Christian Veiby. Han er med i EVEN Rally, som da er managementet til Andreas Mikkelsen.
Si at EVEN Rally fikk en deal med Volkswagen Motorsport og Møller om at Veiby kunne kjøre Volkswagen i denne klassen, så ville de altså kunne bygget en Volkswagen Polo til denne klassen.
Det samme eksempelet gjelder om en fører jobber fks på verkstedet til en forhandler som ikke forhandler et merke som har homologert en R2, og denne forhandleren vil lage et rallyteam.
Dette har flere fordeler:
1) Man får flere bilmerker inn i sporten, som gjør at man øker potensiale med sponsorpenger.
2) Man får mer bilbygging som gjør at dette, som i Sverige, kan generere arbeidsplasser.
3) Det blir grobunn for proffesjonelle team, som igjen generer arbeidsplasser, samt øker proffesjonaliteten.
Bruker man jubelårene i STCC som bakteppe, vil man se at det var akkurat det som skjedde.
Men, dette krever at rallysporten står samlet, og bygger opp sporten sammen, i stedet for en og en og bygge den ned.
Så er det vel noen som spør seg: Så hvis jeg skal bli Norgesmester så må jeg faktisk kunne slå Anders Grøndal???
Ja, det stemmer, og hvis du klarer det - så er du en Norgesmester-tittel verdig.