De mest spektakulære øyeblikkene i norsk rally de siste 2 årene har kommet i NM 2WD, med en rekke voldsomme avkjøringer etc.
R5 er ikke bærekraftig økonomisk annet enn for noen veldig få utvalgte. Det betyr at det blir for få profiler, og for lite interessant sportslig for NRK.
Jeg er også helt enig i dette.
Ser man på NM i 4WD og hvor få profiler som har markert seg der de siste årene (Bieltvedt og Grøndal), så ser man det.
Derimot fikk vi en voldsom oppblomstring i NM 2WD som kuliminerte i fjor i en fantastisk konkurranse mellom innbitte førere, noe selvfølgelig NRK - og andre - la merke til.
NRK ville kun ha R2, da ble det å forklare at dette er for få bilmerker til å støtte opp under et helt mesterskap. Rallyseksjonen i NBF er på banen, og veldig mye tyder på at det kan bli mulig å nasjonal homologere biler som kan konkurrere mot R2-ene, og da ikke kun med 1600 NA-motor, men også med andre motoralternativer som man da regulerer med vekt etc.
Når det gjelder R3T/R3 så har denne klassen to store utfordringer:
1) Økonomi: Disse bilene koster dobbelt av hva en R2 gjør.
2) Internasjonalt: I EM, som er et sterkt voksende mesterskap, som bør være det neste trappetrinnet for en internasjonalt satsende fører, så er det R2 som er rekrutteringsklassen. Dette valgt på bakgrunn av de samme kriteriene som kostnader etc.
Og til og med i EM vil man treffe tiltak for å holde kostnadene i R2-klassen nede, med dekkbegrensninger etc.
HUSK! NRK vil ha EN (1) NM-klasse å vise på TV. Det er det vi snakker om her.
Hvis vi skulle gått 4WD-veien, og satset på denne klassen, så betyr det at hvis Steve Røkland skulle ha sjans til å konkurrere om et TV-sendt NM, så måtte han ha solgt sin R2, for så å kjøpe en eldre N4 (han hadde ikke hatt råd til en R5), som da betyr å avslutte sin internasjonale satsing.
Førerne som allerede har en fks R5 vil derimot spare MYE penger på å steppe ned til en R2 (evt NRCC Kit Car), og kan da benytte dette "overskuddet" på fks å kjøre i utlandet.
Til de som seriøst tror at dette kommer til å se kjedelig ut på TV eller på skogen, anbefaler jeg en tur til Sverige for å se på SM i Trimmad og Otrimmad 2WD! Jeg kan love at det er MYE tøffere enn det dere tror. Det blir nemlig litt ekstra spiss på ting når det er 15-20 førere som tar i så øra står rett ut, og som ikke er redd for å vrake bil;)